زندگی کسل‌کننده شهری سبب شده است که مردم برای گذران اوقات فراغت خود، رویایی زندگی در باغ‌ها و ویلاها را داشته باشند. شرکت معماری و طراحی داخلی هزاره یکی از شرکت‌هایی است که افراد را به تحقق این رویا نزدیک می‌کند. در ادامه این مقاله همراه هزاره باشید تا شما را با اصول و قواعد طراحی ویلا و فضای سبز بیشتر آشنا کنیم.

اهمیت طراحی ویلا و فضای سبز

این روزها با زیاد شدن ساختمان‌ها و آسمان خراش‌ها، به مرور فضای زیبای سبز و خانه‌های ویلایی کم و کمتر می‌شوند و این مسئله، واقعاً ناراحت‌کننده و نگران کننده است؛ چراکه با زیاد شدن آلودگی هوا نیاز به فضای سبز، درختان و گل‌ها بیشتر است؛ اما روند ساختمان‌سازی کاملا بر عکس این عمل می‌کند. به همین دلیل، هم اهمیت طراحی ویلا و فضای سبز این روزها بسیار بالاست و حتی در بسیار از پروژه‌های ساختمانی نیز مشاهده می‌کنیم که کارفرما تمایل به ایجاد یه بخش به خصوص و خاص به عنوان فضای سبز در ساختمان خود است. از طرفی فضای باز احساس شادی و نشاط بیشتری به ما می‌دهد و شور به زندگی را در میان افراد زنده نگه می‌دارد؛ البته خوشبختانه خانه‌های ویلایی در برخی مناطق شهرها هنوز هم طراحی و اجرا می‌شوند؛ اما با توجه به نیاز روز افزون به مسکن، ساخت و ساز آپارتمان‌های چند طبقه بسیار بیشتر است؛ بنابراین اهمیت طراحی و ساخت فضای سبز بیشتر و بیشتر حس می‌شود.

چرا طراحی ویلا و فضای سبز را به تیم ما بسپارید؟

گروه معماری هزاره، به پشتوانه تجربه چندین و چند ساله خود در زمینه طراحی و ساخت انواع واحدهای مسکونی، مجری خاص‌ترین پروژه‌های معماری است و همیشه بهترین کیفیت را به مشتریان خود ارائه کرده است. ما با بهره‌‌گیری از توان بالای هنری، علمی و فنی تیم طراحی-مهندسی خود و همچنین برخورداری از امکانات گسترده اجرایی و عمرانی منطبق با فاکتورهای بین‌المللی و بومی‌سازی دانش و به کارگیری الگوهای روز معماری جهان، پروژه‌ای لوکس، مدرن و خاص را به شما مشتریان عزیز ارائه می‌کنیم.

تیم متخصص ما از ابتدا تا انتهای طراحی و اجرای پروژه ویلایی، فضایی سبز و همچنین طراحی دکوراسیون داخلی در کنار شما خواهند بود و شما عزیزان می‌توانید از خدمات مشاور ما در این امر نیز بهره ببرید. گروه معماری هزاره جهت انجام انواع پروژه‌های مسکونی، ویلایی، اداری و… برای خدمت‌رسانی به شما مشتریان عزیز آماده است. تنها کافی است با ما تماس بگرید و همه چیز را به ما بسپارید.

 اصول طراحی ویلا در مشهد

اصول و مراحل طراحی ویلا

در طراحی ویلا، یکی از اولین و مهم‌ترین مراحل، طراحی پلان ویلاست. چه ویلا و چه هر ساختمان دیگری، بدون داشتن پلان و نقشه دقیق، قابل اجرا نیست؛ بنابراین در مرحله اول باید نقشه و پلان ویلا را طراحی کنید. در طراحی پلان ویلا عواملی مانند آشپزخانه، نشیمن، اتاق خواب‌ها، هماهنگی میان این بخش‌ها با هم، سرویس پله، چشم‌انداز ویلا و موارد این چنینی اهمیت بسیار بالایی دارد. همچنین نحوه قرار گرفتن ساختمان ویلا و طبقات نیز بسیار حائز اهمیت است.

مراحل طراحی ویلا

در مرحله اول نیاز است تا تحقیقات اولیه‌ای انجام دهید تا مواردی مانند موقعیت مکانی ویلا، خاک و شیب زمین، موقعیت آب و هوایی، دسترسی های منتهی به پروژ و چشم‌انداز ویلا را کاملا مورد بررسی قرار دهید.

ایده‌یابی، مرحله بعدی در طراحی ویلاست؛ به این منظور که شما باید طرح و شکل دلخواه خود را مشخص کنید تا پلان ویلا بر اساس آن طراحی شود.

این مرحله یکی از مهم‌ترین بخش‌های طراحی ویلاست؛ یعنی طراحی پلان ویلا. اکنون معماری داخلی و خارجی ویلا توسط مالک مشخص شده است و شما باید با توجه به آن کار طراحی پلان ویلا را آغاز کنید.

پس از اینکه نقشه ویلا طراحی، کاملا عیب‌یابی و نهایی شد، نوبت به طراحی سازه ویلا می‌رسد که در این مرحله، باید با توجه به بودجه، نوع سازه ویلا مشخص و محاسبات مورد نیاز انجام شود.

در مرحله بعد شما باید تأسیسات الکتریکی و مکانیکی مورد نیاز ویلا را مشخص کنید؛ به عنوان مثال سیستم‌های گرمایشی، سرمایشی، تأسیسات استخر و… باید طراحی و ارائه شوند. همچنین تعیین روشنایی فضا و سیستم‌های صوتی امنیتی نیز باید در این مرحله انجام شوند.

پس از به اتمام رسیدن امور طراحی خارجی ویلا، اکنون باید به سراغ دکوراسیون و طراحی داخلی آن بروید. مواردی همچون طراحی داخلی آشپزخانه و اتاق‌ها، دیوارها، کف ویلا، سقف و نورپردازی داخلی باید در این مرحله انجام شود.

به عنوان آخرین مرحله نیز باید طراحی فضای سبز و محوطه بیرونی ویلا را انجام دهید. به همان میزان که فضای داخلی و نمای خارجی ویلا برای کارفرما اهمیت دارد، فضای سبز و محوطه حیاط نیز بسیار مهم است و باید سعی کنید تا فضایی دل‌انگیز را در این بخش طراحی کنید.

مراحل اجرای ویلا و فضای سبز

مراحل اجرای ویلا و فضای سبز

انتخاب زمین ویلا:

اولین مرحله در اجرای پلان ویلا و فضای سبز، انتخاب زمین مناسب است. دقت کافی در انتخاب زمین می‎تواند کیفیت ساخت ویلا را افزایش دهد. همچنین در مناطق مختلف، خاک زمین‌ها با یکدیگر متفاوت است و با توجه به اینکه فونداسیون و پی‌ریزی ساختمان ویلا با توجه به نوع خاک آن انجام می‌شود؛ بنابراین نیاز است تا در انتخاب مکان و زمین ویلا بسیار دقت کنید.

گودبرداری:

گودبرداری به منظور اجرای فونداسیون ساختمان ویلا انجام می‌شود و هر چه قدر که گودبرداری عمیق‌تر باشد، ساختمان شما نیز مقاوم‌تر خواهد بود. به همین دلیل باید مرحله‌ی گودبرداری را بسیار جدی بگیرید.

گودبرداری ساختمان

بتن ریزی و اسکلت بندی :

پس از گودبرداری، نوبت به بتن ریزی و اسکلت‌بندی ساختمان می‌رسد. در این مرحله معمولاً از میلگردهایی برای مشخص کردن اسکلت بندی ساختمان استفاده می‌شود و همچنین بهتر است که حتماً در بتن‌ریزی از بتن‌هایی استفاده کنید که مقاومت و دوام بسیار خوبی داشته باشند. به این ترتیب استحکام و عمر ویلای شما نیز بیشتر می‌شود بهتر است که بتن ریزی و اسکلت‌بندی ساختمان تحت نظارت یک مهندس متخصص انجام شود تا خیالتان از بابت استحکام ویلا راحت باشد.

دیوارکشی ساختمان :

دیوارکشی ساختمان ویلا درواقع چارچوب کلی آن را مشخص می‌کند. در هنگام دیوارکشی ویلا، باید به مسیرهای ورودی و خروجی و همچنین مکان قرارگیری تهویه هوا نیز دقت زیادی داشت.

اجرای سقف :

برای ویلاها معمولاً دو مدل سقف متفاوت وجود دارد که شامل سقف های معمولی و سقف های شیب‌دار می‌شود. اجرای سقف‌های معمولی کار دشواری نیست و مانند اجرای سقف ساختمان‌های مسکونی انجام می‌شود؛ اما اجرای سقف‌های شیب‌دار اندکی دشوارتر است و پیچیدگی‌های خاص مربوط به خود را دارد.

اجرای نمای ساختمان ویلا :

معمولا نمای ویلاها از نمای ساختمان‌های مسکونی شهری بسیار مهم‌تر است؛ به همین دلیل، هم است اکثر سازندگان در تلاش‌اند تا بهترین متریال و مصالح موجود را برای ساخت نمای ویلای خود استفاده کنند. در واقع هرچقدر که نمای ویلا بهتر و زیباتر باشد، توجه افراد بیشتری را به خود جلب می‌کند و همچنین این تصور در میان اکثر افراد وجود دارد که یک ویلا با نمایی خاص و مجلل، بی‌شک دکوراسیون داخلی بسیار لوکسی نیز دارد.

فضای سبز و محوطه سازی ویلا:

فضای سبز و محوطه بیرونی ویلا بسیار بااهمیت است؛ چراکه هدف اکثر افراد از ساخت ویلا، لذت بردن از آرامش و طبیعت آن است. محوطه‌سازی و فضای سبز ویلا شامل مواردی همچون گل‌کاری، درخت‌کاری، سبزه‌کاری، چمن مصنوعی، آبنمان و حوضچه‌های مصنوعی، نصب آلاچیق، باربیکیو، ساخت استخر، نورپردازی، نصب مجسمه و … است.

ویلا در مشهد

پارامترای موثر در طراحی ویلا و فضای سبز

اطلاع داشتن از پارامترهای مؤثر در طراحی ویلا و فضای سبز، عامل تأثیرگذار و بسیار مهمی در گرفتن نتیجه مطلوب و رضایت‌بخش، هم برای کارفرما و هم تیم‌های طراحی است. در ادامه مواردی که نقش تعیین‌کننده‌ای در کاربری و زیبایی هر چه بیشتر ویلا و فضای سبز دارند را به شما معرفی می‌کنیم.

  • تعادل
  • هماهنگی
  • هارمونی عناصر
  • رنگ‌بندی مناسب

ایجاد هماهنگی بین اجزای مختلف ویلا مانند نمای بیرونی، دکوراسیون داخلی و فضای سبز اطراف آن، اهمیت بالایی دارد که نمایی زیبا و دل انگیز را به وجود می‌آورد. هارمونی و کنتراست نیز از نکات ریز و البته پراهمیتی هستند که در صورت توجه به آن‌ها طراحی ویلا جذاب‌تر و بهتر خواهد شد. رنگ‌بندی درست و مناسب نیز از پارامترهای بسیار مهم و اساسی است که سبب افزایش جذابیت ویلای شما می‌شود. استفاده از یک دایره رنگی زیبا و متنوع می‌تواند احساس بسیار خوبی را از اسکان در ویلا به شما بدهد.

محاسبه هزینه‌ و قیمت‌گذاری فضای سبز

با توجه به اینکه پروژه‌های فضای سبز در ابعاد و زمینه‌های مختلفی انجام می‌گیرد، عوامل و فاکتورهای مختلفی نیز بر هزینه طراحی و اجرای فضای سبز تاثیرگذار است. یکی از اولین عوامل مؤثر در هزینه یک پروژه فضای سبز، طراحی آن است. طراحی فضای سبز کاری کاملا تخصصی است و هر کسی از پس آن برنمی‌آید. هزینه هر مترمربع طراحی فضای سبز توسط طراح یا شرکت پیمانکاری تعیین می‌شود و هر چه طراحی حرفه‌ای‌تر باشد، هزینه طراحی فضای سبز بیشتر خواهد بود.

در ارتباط با هزینه طراحی ویلا نیز باید بگوییم که عواملی همچون سبک معماری، متریال، تیم طراح، موقعیت مکانی پروژه و متراژ پروژه در قیمت آن تاثیرگذارند؛ اما در نهایت با توجه به نوسانات قیمت در بازار، به هیچ عنوان نمی‌توان قیمتی پایه و ثابت را برای آن تعیین کرد.

سوالات متداول

با پرداخت هزینه طراحی ساخت ویلا چه خدماتی دریافت می‌کنیم؟

مشاوره و نظارت بر اجرای ویلا، نقشه‌برداری از محل پروژه، نقشه‌های پلان معماری، نقشه‌های نمای ویلا، محوطه‌سازی، دکوراسیون داخلی، طراحی نورپردازی

طراحی و اجرای ویلا و فضای سبز را به چه شرکتی بسپاریم؟

شرکت هزاره، به عنوان یکی از بزرگترین و بهترین شرکت‌های طراحی معماری و ساختمان سازی، با دارا بودن تیمی فنی و متخصص می‌تواند انتخابی عالی برای انجام خدمات طراحی و ساخت ویلای لوکس شما باشد.

چرا طراحی فضای سبز اهمیت دارد؟

این روزها با توجه به افزایش ساختمان و چند طبقه و آسمان خراش‌ها، زندگی رو به سردی می‌رود و حس و حال نشاط کم کم در حال دور شدن از مردم است؛ اما طراحی و اجرای پروژه‌های فضای سبز در ساختمان ها سبب می‌شود تا رنگ و بوی شادی و سرزندگی همواره همراهمان باشد.

مهم‌ترین کار پیش از ساخت ویلا چیست؟

مهمترین کار، انتخاب مکان و موقعیت پروژه است؛ چراکه خاک زمین، دسترسی‌ها و محدودیت‌های زمین پروژه و … همگی در طراحی پلان معماری اهمیت بالایی دارند.